Keputusan UPSR

Thursday, November 19, 2009


19 Nov 2009; Keputusan UPSR diumumkan hari ini. Salah seorang anak saudara mendapat 2A, 2B dan 1C. Inilah qada' dan qadar namanya. Si anak saudara ni dah berusaha, dan ibubapa telah berusaha dengan cara mereka. Tapi keputusan .... =( sedih sungguh. Inilah ujian bagi ibubapa. Ujian yang ditentukan Allah S.W.T. sama ada mereka yakin kepada qada' dan qadarNya.

Kita nak cakap banyak, kita ni bukanlah pakar motivasi. Motif basi tu mungkinlah. Yang sebenarnya kegagalan anak adalah kegagalan ibubapa juga. Kegagalan ibubapa menyediakan anaknya menghadapi UPSR sekadar sepatutnya. Bagi ibubapa yang merasakan mereka telah berusaha bersungguh-sungguh, maka datanglah hantu merasuk diri! Singa jadian muncul! Ini kerana kurangnya keimanan pada qada' dan qadar.

Ibubapa harus buat postmortem. Mungkin usaha mereka selama ini tidak secara yang sepatutnya. Walaupun anak dah berusaha mengikut kemampuannya, ibubapa sentiasa mendesak anak-anak, tengking king king .... hari-hari. Anak jadi 'stress', tekanan di rumah dan di sekolah. Ini juga mungkin penyebab keputusan yang tidak memuaskan.

Kesimpulannya, postmortem, muhasabah. Kesilapan anak, kesilapan ibubapa, pengaruh sekeliling dan lain-lain. Banyak yang mempengaruhi keputusan UPSR tersebut.

0 comments:

Post a Comment

 
 
 

My Blog List

My Blog List

Like mE